neděle 18. října 2015

Kognitivní biasy: Volbu-podporující bias



Volbu-podporující bias (bias podporující již uskutečněnou volbu; anglicky choice-supportive bias) je jedním z kognitivních biasů, které ovlivňují lidský úsudek.

Tento bias si můžeme zjednodušeně představit jako vědomou či podvědomou obhajobu rozhodnutí, které člověk v minulosti již uskutečnil.

Je to tedy jakási tendence pamatovat si rozhodnutí jako lepší, než jakým ve skutečnosti bylo.

Lidé tedy přisuzují zvoleným možnostem pozitivní důsledky a nezvoleným možnostem negativní.

Pokud měl člověk v minulosti v konkrétní situaci na výběr možnosti A a B a vybral si možnost A, má v budoucnosti tendenci přeceňovat pozitivní důsledky a bagatelizovat negativní důsledky vybrané možnosti A a naopak bagatelizovat možné pozitivní důsledky a přeceňovat ty negativní u možnosti B.

Důsledky
Jakmile bylo uskutečněno rozhodnutí a člověk je pod vlivem biasu, tento bias narušuje zpětné vyhodnocení rozhodnutí a jeho reflexi.

Do lidské paměti se totiž společně s objektivními klady a zápory všech možností z doby, kdy je osoba všechny teprve zvažovala, uloží i tyto biasy z doby po uskutečnění rozhodnutí.

V mozku tak vznikají skutečné i falešné vzpomínky na všechna zvažovaná rozhodnutí a pro člověka je posléze velmi složité rozhodnout, odkud tyto vzpomínky vzešly.

Existuje reálná šance, že při opakování minulého rozhodnutí znovu v budoucnu bude osoba vybírat rozhodnutí dle neobjektivních kladů a záporů rozhodnutí vzniklých z předešlých biasů.

Analogie s IKEA efektem
V tomto biasu můžeme vidět přímou analogii s IKEA efektem, který velmi zjednodušeně říká, že lidé přisuzují větší hodnotu věcem, které částečně či úplně sami vytvořili.

Lidské rozhodnutí může být bráno jako "věc" z definice IKEA efektu, pokud ho člověk provedl samostatně či na rozhodnutí sám přišel. Tímto se vysvětluje tendence, proč člověk za svým rozhodnutím stojí, i když ve skutečnosti nemuselo být zvoleno vhodně: sám se pro něj svobodně rozhodl.

Reference:
Haselton, M. G., Nettle, D., & Andrews, P. W. (2005). The evolution of cognitive bias. In D. M. Buss (Ed.), The Handbook of Evolutionary Psychology: Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons Inc. pp. 724–746.


Hsee, Christopher K.; Hastie, Reid (2006). "Decision and experience: why don't we choose what makes us happy?". Trends in Cognitive Sciences 10 (1): 31–37. doi:10.1016/j.tics.2005.11.007

Mather, Mara, Eldar Shafir, and Marcia K. Johnson. "Misremembrance of options past: Source monitoring and choice." Psychological Science 11.2 (2000): 132-138.

Henkel, Linda A., and Mara Mather. "Memory attributions for choices: How beliefs shape our memories." Journal of Memory and Language 57.2 (2007): 163-176.

SIMON, Mark, Susan M. HOUGHTON a Karl AQUINO. Cognitive biases, risk perception, and venture formation.Journal of Business Venturing. 2000, 15(2): 113-134. DOI: 10.1016/S0883-9026(98)00003-2.

Žádné komentáře:

Okomentovat